IndeksIndeks  FAQFAQ  SzukajSzukaj  GrupyGrupy  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  

Share | 
 

 Medycyna i mechaniczne protezy

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down 
Admin
Liczba postów : 4129
avatar
Admin
Medycyna tego okresu była już na stosunkowo wysokim poziomie, a w naszym świecie niektóre jej gałęzie rozwinęły się ponad miarę. Do ogólnych osiągnięć lekarzy i naukowców należą:
1. Psychoanaliza, odkrycie libido, głównej siły napędowej człowieka, analiza marzeń sennych, świadomość i podświadomość.
2. Behawioryzm, teoria odruchów wrodzonych i nabytych.
3. Antybiotyk - penicylina.
4. Insulina i leczenie cukrzycy.
5. Wyizolowanie witaminy B1 i C.

Ponadto, niektóre z metod diagnozowania i leczenia chorób były kontynuowane, inne zaś zarzucono. Na przykład:
1. Usypianie pacjentów eterem, chloroformem lub podtlenkiem azotu. Najpopularniejszy był eter.
2. W dalszym ciągu u niektórych kobiet diagnozowano histerię.
3. Aspiryna wciąż jest w cenie.
4. Kilkadziesiąt lat wcześniej zarzucono upuszczanie krwi, dalej jednak stosowano pijawki w niektórych przypadkach do oczyszczania krwi.
5. Dalej na wiele chorób skóry stosuje się preparaty z rtęcią, tzw. szarą maść. Przedawkowanie, wiadomo, szkodzi.
6. W przypadkach niewydolności płuc stosowano tzw. żelazne płuco, czyli komorę, w której wnętrzu wytwarzano nadciśnienie, pomagające pacjentowi oddychać.

Lekarzy, chcących rzetelnie opisywać zabiegi medyczne, odsyłamy do fachowej literatury. Polecamy również powieść Zazdrość i medycyna Choromańskiego. Raz, że to naprawdę dobra książka, a dwa - to niezwykłe studium studium psychologiczne z elementami fachowych opisów zabiegów medycznych, przeprowadzanych w tamtych latach. Ponoć o tej książce dyskutowano nawet na konferencjach medycznych, jako o pierwszej powieści tak rzetelnie opisującej operacje.
O wiele ważniejsza jest sprawa mechanicznych protez, których zaawansowana technologia pozwala na powrót do normalnego życia wszystkim tym, których los pokarał utratą kończyny.

Mechaniczne protezy

W świecie, w którym większość maszyn napędzana jest węglem i gorącą parą, mniejsze i większe eksplozje są na porządku dziennym. Nic zatem dziwnego, że do szpitala co rusz trafiają pacjencji z potężnymi oparzeniami lub oderwanymi częściami ciała. Potrzeba matką wynalazku, a by społeczeństwo nie narzekało na zawodną technologię, wspaniały burmistrz łożył ogromne pieniądze na wynalezienie protez, które nie tylko zastępowałyby utracone kończyny - ale i były od nich lepsze. Tak powstały napędzane węglem mechaniczne protezy.
Zbudowane z lekkiego stopu aluminium i tytanu mechaniczne ramię ma swój własny, miedziany układ nerwowy, który dzięki połączeniu z nerwami swego właściciela, niemal nie daje mu odczuć, że część z nich nie jest naturalna. By jednak poruszanie ręką było możliwe, trzeba pamiętać o malutkim, rozżarzonym węgielku, który należy umieścić tuż pod zbiorniczkiem z wodą. Tworząca się w ten sposób para napełnia tłoki skomplikowanego, zminiaturyzowanego układu hydraulicznego, ułatwiającego używanie nowej kończyny. Zastosowane w tym celu oleje nie spełniały swojej funkcji i były zbyt kosztowne, by poszkodowani pracownicy fabryk mogli sobie na nie pozwolić, a niesprawne ciało wiązało się z utratą pracy i w konsekwencji z niemal pewną głową śmiercią. Zwykłe zawiasy natomiast nie nadawały ruchom takiej lekkości i sprężystości, nie imitowały też naturalnego oporu stawów przy, na przykład, zaciskaniu pięści.
Nowa ręka czy noga to także nowe możliwości. Standardowe protezy zapewniają swobodne poruszanie się, ale także odrobinę większą siłę chwytu, w przypadku ręki, czy kopnięcia, gdy chodzi o nogę, chociażby ze względu na materiał, z jakiego są zrobione. Gdy zaś poszkodowany ma nieco więcej gotówki do wydania, inwencja wynalazców nie zna granic. Któż zabroni umieszczenia w protezie wysuwanego ostrza czy pistoletu?
Włodarze Neozigguratu nie tylko sfinansowali stworzenie tej technologii, ale także gwarantują darmową pierwszą protezę dla wszystkich. Refundowane są oczywiście te najbardziej podstawowe modele, niemniej jednak lepsza taka niż żadna.
Jak wszystko, co jest dziełem człowieka, i mechaniczna dłoń może się najzwyczajniej w świecie zepsuć. Jej powłoka, choć teoretycznie niezwykle trwała, prawie wieczna, może ulec uszkodzeniu, nie mówiąc już o skomplikowanym mechanizmie wewnątrz. Niestety, często kolejka do rekomendowanego mechanika jest bardzo długa, można więc próbować naprawiać swoją kończynę na własną rękę, choć to nieco ryzykowne. Trzeba sobie tylko uczciwie odpowiedzieć na pytanie, czy da się bardziej zepsuć?


Montaż protezy i konserwacja
Technologia, która pozwala na tak doskonałe odtwarzanie utraconych kończyn wymaga, by montażem protezy zajmowali się lekarze. Połączenie nerwów protezy z ciałem człowieka jest długą i skomplikowaną operacją, ale medycy Neozigguratu mają wprawę, więc nie ma się czego obawiać. Protezy montowane są na stałe - by wymienić kończynę na nową, niestety potrzeba kolejnego zabiegu. Nie można protezy zdjąć samodzielnie, co sprawia, że większość napraw, którymi zajmują się specjalnie przeszkoleni mechanicy, wykonuje się na pacjencie.

Utracony zmysł dotyku - czy do końca?
Przy tak wysoko rozwiniętej technologii posiadacz protezy nie traci całkowicie zmysłu dotyku. Choć jest on niemal po stokroć słabszy niż w zdrowej, ludzkiej kończynie, daje możliwość wyczucia ciosu zadanego w mechaniczną nogę czy rękę, choć nie jako ból, a ucisk czy pewien dyskomfort. Pozwala to szybciej zareagować, gdy proteza zostaje uszkodzona.

Gdy zabraknie węgla
Jak niemal wszystko w mieście, protezy napędzane są węglem. Jeśli zdarzy się tak, że właścicielowi mechanicznej kończyny zabraknie tego surowca, pozostaje nam luźno zwisający kawałek metalu. Ciało natomiast traci nie tylko dodatkową, uzyskaną dzięki protezie sprawność, ale i kondycja i reakcja obniżają się do poziomu, jaki miały zaraz po utracie kończyny.

Wzrok i słuch
Nie tylko ręka czy noga mogą zostać zastąpione mechanicznym odpowiednikiem. Także po stracie ucha czy oka można liczyć na protezę. Te jednak nie są refundowane przez Burmistrza. Znaleźć je można w temacie Przedmioty Specjalne i Punkty Fabularne.

Typy protez kończyn
Na rynku dostępne są trzy typy protez, które różnią się jakością i ceną. Mechaniczna kończyna to również nowe możliwości. Im lepsza proteza, tym więcej korzyści płynie z jej posiadania. Ceny poszczególnych protez znajdziecie w Sklepie z protezami.

Szczegółowy spis protez według typów:

1. TYP I
Dłoń
Przedramię - +1 do kondycji
Ramię od barku - +1 do kondycji
Stopa
Noga od kolana - +1 do kondycji
Noga od biodra - +1 do kondycji

2. TYP II
Dłoń - +1 do kondycji, +1 do reakcji
Przedramię - +2 do kondycji, +1 do reakcji
Ramię od barku -+3 do kondycji, +1 do reakcji
Stopa - +1 do kondycji
Noga od kolana - +2 do kondycji
Noga od biodra - +3 do kondycji

3. TYP III
Dłoń – +2 do kondycji, +2 do reakcji
Przedramię – +3 do kondycji, +2 do reakcji
Ramię od barku – +4 do kondycji, +2 do reakcji
Stopa – +2 do kondycji
Noga od kolana – +3 do kondycji
Noga od biodra – +4 do kondycji

Utrata kończyny i brak protezy
Jeśli postać straci kończynę, oko lub ucho, traci część swojej sprawności aż do uzyskania protezy.
Za brak oka lub ucha -10 punktów percepcji.
Za brak kończyny -10 punktów reakcji i -5 punktów kondycji.

Pierwsza proteza
Przypominamy, że tylko pierwsza proteza kończyny typu I jest refundowana. Każdą następną trzeba dokupić.
Postać rozpoczynająca rozgrywkę z protezą, otrzymuje kończynę typu I. Fabularnie może ją oczywiście wymienić na lepszy model.

Nowy, lepszy model i ulepszenia
Protezy typu II i III dają jeszcze więcej możliwości - za Punkty Fabularne i kilka kredytów można dokupić i zamontować w nich rozmaite dodatki. Spis dodatków wraz z cenami dostępny w temacie Przedmioty Specjalne i Punkty Fabularne. Jeśli postać zechce wymienić protezę typu II na lepszy model, zakupione dodatki, jeśli nie uległy uszkodzeniu, bez problemu można przełożyć do nowej kończyny.

Specjalne pola w profilu
W związku z dodatkowymi możliwościami protez i dodatkami do nich, w profilu postaci pojawiło się nowe pole o nazwie protezy. W tym polu każdy, kto posiada mechaniczną kończynę, zobowiązany jest wpisać wszystkie protezy, jakie posiada, wraz z ich typem, bonusami punktowymi i zamontowanymi dodatkami. Jeśli zaś postać straciła kończynę i nie ma protezy, również należy to wpisać w polu "Stan zdrowia".

Przykład:
Cytat :
Protezy:
lewe przedramię typ II (+2 kond., +1 reak.), prawa stopa typ I, prawa dłoń typ III (+2 kond., +2 reak., zapalniczka w palcu środkowym)
Cytat :
Stan zdrowia:
brak lewego oka (-10 perc.)
Powrót do góry Go down
 
Medycyna i mechaniczne protezy
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Medycyna i mechaniczne protezy
» Najlepsza medycyna na przeziębienia i grypy.
» Medycyna Germańska czyli prawda o zdrowiu.

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
 :: STARE RPOZGRYWKI I WSZYSTKO :: Podstawy gry :: Wademekum-